Recenzje - DiRT 3

autor: Czempion - 2011-10-07 11:26:14

Czas zmian nadszedł. Seria "DiRT" niejest już sygnowana nazwiskiem legendarnego Szkota, który teraz ściga się na niebiańskich oesach a jej głównym promotorem został komercyjny, lecz ze sporym talentem (aczkolwiek nie rajdowym) Ken Block. Mimo tego większość ludzi kojarzy tą serię z Colinem McRae, który nie był tylko genialnym kierowcą, a jest znany również przez graczy od 1998 roku. Obietnice developera miały zapowiadać rozp***dol jeśli chodzi o samą rozgrywkę, model jazdy i sam gameplay. Aż tak wielce zmian nie ma w porównaniu do poprzedniczki pod niektórymi względami, lecz mimo tego jest to bardzo dobry tytuł, który powinien zadowolić większość graczy, zarówno "niedzielnych" jak i niektórych hardkorowych.

"3,2,1.... Start!" - DiRT Tour

Tryb kariery tzw. "DiRT Tour" został podzielony na 4 główne sezony wraz z pobocznymi World Tourami. Niech Was nie zmyli liczba 4-ch sezonów. Aby przejść wszystkie wyścigi będziecie potrzebować nieco więcej czasu niż przy DiRT 2. Tak jak w poprzedniczce, będziemy mogli pościgać się w różnych konkurencjach m.in. Rally, Rallycross, Landrush, Head 2 Head, Trailblazer oraz Gymkhana, która jest wisieńką na torcie. Sama gra oferuje nam ściganie się w różnych zakątkach świata np. Skandynawia (Finlandia oraz śnieżna Norwegia), Kenia, Monako, Los Angeles i pare innych ciekawych miejscówek. Dodatkową atrakcją gry, której nie było w "2-ce" są zmienne warunki pogodowe, które w miare maskują niedostatek w ilości różnych tras co było sporą wadą poprzedniczki, lecz po dłuższym graniu i tak można odczuć wstręt do niektórych tras. Lecz ściganie się nocą na szutrowych oesach nocą z wyłączonym HUD i widokiem w kabinie daje fajne wrażenia.



"Krzychu, Kadetem tera!" - dostępne fury w DiRT 3

DiRT 3 oferuje nam różnej klasy samochody, począwszy od najstarszych rajdówek z lat 60', poprzez legendarne B Grupowe samochody aż do dzisiejszych "wurców". Ogółem w grze znajdują się samochody z lat 60', 70', 80', 90' i z XXI wieku. W dodatku auta są jeszcze podzielone wg. klasy, więc niestety nie ma opcji, by podczas wyścigu górskiego jechać starym Mini, lub w Landrush jechać Subaru Imprezą. Samochody są bardziej zrównoważone niż w przypadku DiRT 2 i rzadko są takie przypadki, że każdy podczas rozgrywki online ma nonstop ten sam samochód "bo jest najlepszy". Jeśli chodzi o sam wybór samochodu, każdy znajdzie coś dla Siebie, czy to będzie Subaru Impreza WRX STi, czy to będzie Mitsubishi Lancer Evo X lub jeszcze jakiś inny - to już Wasz wybór.

Model jazdy, gameplay itp.....

Codemasters obiecywało, że DiRT 3 będzie miał głównie klimaty rajdowe z dodatkiem innych trybów wspomnianych wcześniej. Skończyło się na tym, że mamy śmiganie dookoła słupków i drift pod naczepami do tirów z dodatkiem rajdowych odcinków. Lecz to nie powinno odpychać samych graczy, którzy chcą tylko pojeździć, wręcz przeciwnie - każdy gracz znajdzie coś dla Siebie. Trybów wyścigów nie będę opisywać, gdyż to nie ma sensu. Lecz warto napisać coś o nowości "3-ki", czyli trybie Gymkhana. Gymkhana polega na umiejętnym i efektownym pokonaniu toru przeszkód, który ma wykazać umiejętności i odwagę kierowcy (dla tych, którzy dalej nie wiedzą co to jest polecam poszukać na YouTube "Ken Block" bądź "Gymkhana"). Dosyć ciekawy tryb, można poczuć się trochę jak Ken Block, lecz 1:30 to za krótki czas, by się dostatecznie zabawić. Są również i tacy, którym ten tryb w ogóle się nie podoba i wolą rywalizować między sobą w innych trybach, np. Rally. Model jazdy nie różni się znacznie od tego z poprzedniej odsłony, ciężko mi było zauważyć jakieś szczególne zmiany. Nowością są różne wspomagania np. (ABS, automatyczne hamowanie, kontrola przepustnicy, kontrola trakcji, linia idealnego toru jazdy itp.) lecz fajniej się jeździ bez tych wspomagań, osobiście polecam mieć włączony jedynie ABS, bo reszta może nawet przeszkadzać w miarę wprawionemu graczowi.



Oprawa A/V

Krajobrazy różnych lokacji prezentują się znacznie ładniej niż w DiRT 2, aż przyjemnie się je ogląda w każdych warunkach pogodowych, oraz poczas samej jazdy, lecz Codemasters nie dopracowało wszystkich szczegółów. Np. kibice czy sędziowie bezpieczeństwa wyglądają jak za czasów PS One. Ba, a nawet u naszego pilota w rajdówce można zauważyć jego "kwadratowe stopy". Lecz nie ma co się czepiać szczegółów. Samochody są odwzorowane bardzo dobrze w porównaniu do pierwowzorów, model zniszczeń wypada wyśmienicie w tej grze, można z pięknej rajdówki zrobić samochód, który jest świeżo po złomowaniu. Widok z kabiny prezentuje się bardzo dobrze, posiadając dobry telewizor oraz dobrą kierownice wrażenia będą na pewno pozytywne (omijając "kwadratowe" stopy naszego pilota ;) ). Soundtrack w grze jest bez porównania inny niż ten z poprzedniej części gry, jednym się spodoba, drugim nie. Piosenki są znacznie spokojniejsze, nie dominuje amerykański rock, lecz można posłuchać piosenek przed wyścigiem czy w menu z różnych gatunków w tym też wspomniany rock, hip-hop, electro itp... Na początku jakoś nie mogło mi to przypaść do gustu, lecz trochę pograłem, przyzwyczaiłem się i spodobał mi się w sumie Soundtrack. Choć nie ukrywam, że gustuje w bardziej dynamicznych piosenek z "powerem" jakie były w DiRT 2. Walić to, że niektórzy nazywali to "crap rock".

"Czitujom, hakery rombane" - rozgrywka on-line

W sumie, gdyby nie online to recenzja mogła by się już skończyć na podsumowaniu, lecz jeszcze warto wspomnieć o tym trybie. Rozgrywka Online składa się z Pro Tour oraz z Jam Session. Wyścigi w Pro Tour są dobierane losowo, wraz z klasami samochodów i trasami (tryby gry możliwe do wyboru ofc.), bez możliwości ustawień samochodu, co najwyżej wspomagania i tu chodzi tylko o wygrywanie. Jam Session jest bardziej "casualowym" trybem rozgrywki, gdyż możemy poszukać lobby wg. własnego uznania, lub samemu stworzyć własny pokój z własnymi opcjami. Podczas gry online można grać w te same tryby wyścigów, jakie są do czynienia w DiRT Tour, oraz dochodzi tryb "Party", gdzie mamy kilka typów rozgrywek. Tryb "Outbreak" polega na tym, że 1 osoba zostaje zarażona a reszta nie może dać się zarazić. "Transporter" jest trybem w stylu "Capture the Flag", w losowym miejscu pojawia się flaga i trzeba ją zawieźć na wyznaczone miejsce unikając przeciwników. "Invasion" polega na tym, żeby rozwalać jak najwięcej kartonowych tektur w postaci robotów i unikać tektur w kształcie wieżowców, kto zdobędzie największą ilość punktów wygrywa. Tryb "Cat n' Mouses" polega na tym, że jeden gracz z każdej drużyny jeździ Mini Cooperem S, reszta ma B-grupowe samochody. Zadanie polega na tym, że Mini Cooper z drużyny X ma dojechać jako pierwszy, a B-grupowe samochody z drużyny Y mają mu w tym przeszkodzić i na odwrót. Jeśli chodzi o jakość gry w online, ja osobiście nie miałem żadnych problemów z poważnymi lagami podczas rozgrywki. Gra się dosyć przyjemnie. Rzadko kiedy są przypadki 13-letnich noobków spamujących na czacie głosowym, a nawet jeśli takowy się znajdzie, jest opcja "Mute". Ogółem w online jest fajna zabawa, zwłaszcza jak masz z kim grać, oraz posiadasz headset.



Ogólne podsumowanie

"Mistrzowie Kodu" obiecali nam rewolucje w serii, klimaty typowo rajdowe i konkretny, bardziej realistyczny model jazdy. Ja osobiście doczekałem się jedynie ewolucji, lecz w dobrym stylu. Ja jako wielbiciel motorsportów, w tym rajdów oczekiwałem gorąco rajdowych klimatów, lecz na to jeszcze muszę poczekać w przypadku PlayStation 3. Mimo wszystko gra przebija kilkukrotnie poprzedniczkę i tu należą się brawa dla autorów - dali nam dobry tytuł, w który mogą zagrać gracze niedzielni, jak i hardkorowcy. Jeśli chcesz pośmigać samochodem wszędzie gdzie się da, a nie stać Cię na 600-konne Subaru - polecam tą grę. Jeśli szukasz czegoś, gdzie będziesz mógł rywalizować na oesach o setne sekundy - poszukaj czegoś innego.

Więcej publicystyki związanej ze światem PlayStation znajdziecie na PlayVision.
Grafika
8
DĄwięk
8
Grywalność
9
Ogólna
8
Bardzo ładna oprawa graficzna +
Zmienne warunki pogodowe, jazda nocą +
Gymkhana +
Nie ma takiej monotonii jak w DiRT 2 +
Online +
- niespełnione obietnice o rajdach
- za mało tras
- w późniejszym etapie grania monotonia tras

KOMENTARZE
Aby dodać komentarz, zaloguj się.
Logowanie
Login:
Hasło:

Zapamiętaj mnie
Utwórz nowe konto / Przypomnij hasło
Napisz poradnikUserbary
Ankieta
Jak podoba Ci się Far Cry Primal?
Rewelacyjny!
Niezły.
Średni, nic specjalnego.
Słaby.
Nie wiem. Kupię jak stanieje.
Facebook
Polecamy

PS4life - newsy, aktualności, gry, recenzje PlayStation 4

Liga  Poleć znajomym  PES Dragon Age 3

Rozwijaj pasję do motoryzacji, dowiaduj się o niej codziennie ciekawych informacji na http://autoblog24.pl

 TrophyHunters © 2010 - 2016. Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, modyfikacja materiałów bez zgody właściciela tej strony są zabronione.
stat4u